Abstract
Regional asymmetries in Brazil are marked by historical inequalities present in both social and economic fields, in addition to the absence of development policies capable of bridging the chasm between regions. In the scientific field, other asymmetries such as gender, race/color, and disability also become apparent. Highlighting the importance of regional diversity in the production of studies and research in the area of health law, the periodical Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário dedicated this issue to publishing, exclusively, articles produced by authors from institutions in the Northeast and Center-West Regions, either as sole authors or in collaboration. This concrete action represents a step toward greater representation and articulation of the discussion on the right to health in Brazil’s different regions.
References
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE); Coordenação de Pesquisas por Amostra de Domicílios. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: educação: 2024 — Informativo metodológico [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2025 [citado em 18 jun. 2025] 16 p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102180
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo 2022: proporção da população com nível superior completo aumenta de 6,8% em 2000 para 18,4% em 2022 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 26 fev. 2025 [atualizado em 26 fev. 2025] [citado em 18 jun. 2025]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/42742-censo-2022-proporcao-da-populacao-com-nivel-superior-completo-aumenta-de-6-8-em-2000-para-18-4-em-2022
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Panorama do Censo 2022 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2023 [citado em 18 de jun. 2025]. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/
Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Plano Nacional de Pós-Graduação 2024–2028 [Internet]. Brasília: CAPES; 2023 [citado em 18 jun. 2025]. 172 p. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/19122023_pnpg_2024_2028.pdf
Valentova JV, Otta E, Silva ML, McElligott AG. Underrepresentation of women in the senior levels of Brazilian science. PeerJ [Internet]. 2017 [citado em 19 jun. 2025]; (suplementar):1-20. Disponível em: https://peerj.com/articles/4000/
Boueri AG, Assis C. Sem considerar maternidade, ciência brasileira ainda penaliza mulheres. Gênero e Número [Internet]. Jun. 2018 [citado em 19 jun. 2025]. Disponível em: https://www.generonumero.media/reportagens/sem-considerar-maternidade-ciencia-brasileira-ainda-penaliza-mulheres/
Macedo T. Pesquisa inédita mapeia a presença LGBTQIA+ na ciência brasileira. Jornal da Universidade [Internet]. 2022 [citado em 19 jun. 2025]. Disponível em: https://www.ufrgs.br/jornal/pesquisa-inedita-mapeia-a-presenca-lgbtqia-na-ciencia-brasileira/
Agência Brasil. Negros e indígenas são apenas 7,4 % dos professores em pós-graduação. Agência Brasil [Internet]. 2023 [citado em 19 jun. 2025]. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-11/negros-e-indigenas-sao-apenas-74-dos-professores-em-pos-graduacao/
Veronezi DPO, Ribeiro GMC, Gomes SHA. Mulheres com deficiência na docência brasileira. EQ Coletiva [Internet]. São Paulo: Abrasco; 2025 [citado em 18 jun.2025]. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/108417
Gomes RB, Lopes PH, Gesser M, Toneli MJF. Novos diálogos dos estudos feministas da deficiência. Rev Estud Fem [Internet]. 2019 [citado em 20 jun. 2025]; 27(1):1-13. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n148155
Associação Brasileira de Saúde Coletiva. Fórum de Editores da Abrasco realiza seminário para debater diversidade e sustentabilidade dos periódicos de Saúde Coletiva [Internet]. São Paulo: Abrasco; 2025 [citado em 18 jun.2025]. Disponível em: https://abrasco.org.br/forum-de-editores-da-abrasco-realiza-seminario-para-debater-diversidade-e-sustentabilidade-dos-periodicos-de-saude-coletiva/
Longino H. The fate of knowledge. Princeton: Princeton University Press; 2002.
Associação Brasileira de Saúde Coletiva. Fórum de Editores de Saúde Coletiva [Internet]. São Paulo: Abrasco; 2025 [citado em 28 jun. 2025]. Disponível em: https://abrasco.org.br/comissoes-gts-comites-e-foruns/forum-de-editores-de-saude-coletiva/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Sandra Mara Campos Alves, Gabriel Teles, Daphne Sarah Gomes Jacob Mendes (Autor)